Sidor

torsdag 14 april 2011

Kvällspress eller dagverksamhet?

Säga vad man vill om Aftonbladet, men som gammal stödtidning till vänsterblocket tar de i alla fall sitt ansvar för alla dem som slussats ut i FAS-3.

Runt om i landet tar man hand om människor med nedsatta förmågor (är det politiskt korrekt att skriva så? Whatever!) I Hudiksvall har man med stor framgång i många år drivit teatergruppen "Glada Hudik Teatern", med så stor framgång att de till och med blivit film, "Hur många lingon finns det i världen?".


Även många andra kommuner gör sitt till för att de med nedsatt intellekt ska få arbeta och känna sig behövda. Varje kommun med självaktning har ju en Arbetsförmedling, vars anställda inte längre behöver måla dominobrickor för att få tiden att gå. Det är berömvärt, tycker jag.

Och nu drar även en av de största kvällstidningarna sitt strå till stacken.

På tidningens nätupplaga tycks man ha trålat i riktigt grumliga vatten i någon pöl på Journalisthögskolans parkering.
Jag sa det i ett tidigare inlägg om bloggvärlden, men det stämmer igen - Aldrig förr har så många, skrivit så lite, som så mycket.

Aftonbladet sysselsätter en mindre armé av "reportrar", vars enda jobb tycks vara att googla trams, för att sedan klippa och klistra, och slutligen sätta sitt eget namn på det hela och kalla det en artikel. Ibland har de dessutom misslyckats så katastrofalt med översättningen av originalartikeln att man rodnar. Journalister som alltså varken behärskar engelska eller svenska, får anställning på en av landets största tidningar.

Att såväl Aftonbladet som Expressen har anglofierats kan jag ha förståelse för. Att man sneglar på tidningar som "Sun" i England, själva urtypen för tabloidpress, är inget jag har några problem med. Kvällspressen ska gå med vinst, och man måste ha "nyheter" som säljer.

Nej, själva problemet ligger i alla de icke-nyheter som vaskas fram och oförtjänt upphöjs till nyheter.

Ett exempel uppmärksammade min gode vän och kollega Magnus G Bergström i sin senaste shit-list.
"Så jagar Justin Bieber sin superkropp!" Men ett klick på aktuell länk visade bara en vanlig bild på den pubertetsspinkige Bieber. En suddig bild tagen på håll under någon konsert. Alltså, inte mycket till superkropp att tala om. Inte heller innehöll artikeln någon information om vad för sorts träning eller liknande unge herr Bieber skulle genomgå och vilken typ av kropp han ämnade skaffa sig... Artikelförfattaren har alltså googlat något twitter, och sen inte bemödat sig med att göra någon djupare research i ämnet.
Ett tips: om du inte kan journalistiskt ABC - låt bli!

Det är lång ifrån det enda exemplet. Tidningens "reportrar" gräver ofta fram gamla artiklar från nätet, ibland med flera år på nacken, och slänger upp det på sin "förstasida", och kallar det för nyhet. Att kolla runt för att se om det har skett någon utveckling av nyheten i fråga, är det inte tal om. Alltså, inaktuellt, dåligt översatt och ofta helt ointressant. Men med feta rubriker.

Klassiker är "Snart slocknar solen". Denna krigsrubrik möttes man av en morgon. Ett klick senare visar det sig att Aftonbladet valt att helt omdefiniera begreppet "snart". I artikeln framgick att solen skulle kunna slockna om några miljoner, om inte miljarder år. Ja, där hör ni. Lika bra att bygga det där skyddsrummet och bunkra upp med konserver redan nu. Det börjar bli bråttom. Enligt AB.

Till detta skall läggas att Aftonbladet på nätet är en gräsligt plottrig sida, med bristfällig kodning. I går när jag vill lämna en kommentar till en artikel, krävde den först att jag loggade in, och när jag sedan var inloggad, envisades den med att skicka mig till någon reklamplats, med ordern "logga in först". Vad i helvete? Gör om - gör rätt! Eller ännu hellre, låt bli, om ni inte behärskar jobbet.

Och så slutligen fenomenen "Klick" och "Plus", Aftonbladets "unika" betalsidor. Här kan man, mot liten extra penning, få sig sådan matnyttig info, som "Hur ser tv-skådisen från 80-talet ut idag?". Man tar alltså betalt, för att något lingon på redaktionen googlat fram lite bilder från nätet, och gjort ett taffligt bildspel, som skulle refuserats av en mellanstadielärare. Betalt? För något som vem som helst kan leta upp gratis på några sekunder? Är inte det bondfångeri? Finns det inte lagar mot sånt?

Och Aftonbladets Bloggportalen.se ska vi bara inte tala om. Sådan usel kodning har jag inte sett sedan 1997. Hos Portalen finns nära hundratusentals svenska bloggare registrerade. Men någon fungerande sökmotor existerar inte. man kan till exempel inte söka på ett bloggnamn. Hur tänkte ni nu? Och inte heller har man någon koll på sina så kallade "topplistor". Portalen har diverse rankingsystem, och om man hamnar tillräckligt högt upp på dessa, så får man lite extra exponering i de topplistor som syns vid inloggning.

En av dessa listor, "Mest vald som favorit", har bland sina topp-3, en bloggare med flera hundra andra bloggare som har "valt denna blogg som sin favorit". Men en snabb koll, ger vid handen att bloggaren i fråga har skapat ett par hundra icke-bloggar, alltså bloggar som inte existerar annat än i det att han har registrerat namn på till exempel blogspot, sedan registrerat dessa på Bloggportalen, och sedan valt sig själv till favorit, med alla dess bluffkonton. Bloggarna har sådana originella namn som "Asdfffa", "AAAASSssdddfff" "asd" "asd21" och liknande variationer på temat. Och det är ju bara tragiskt....
Hierta - är INTE road!

Man kan tycka att Bloggportalen och de som sköter den, skulle ha lite bättre koll på de som trots allt hamnat högst upp på deras listor. Rankingen känns ju inte särskilt trovärdig, om jag säger så.

Så, om det sitter någon i betydande position på Aftonbladet och läser detta: Jag kan skriva. Jag behärskar både svenska och engelska i både tal och skrift. Jag har fantasi, och klarar av att undersöka fakta, och lägger ner mer än fem sekunder på att skriva en artikel.

Men det är klart, jag är inte lobotomerad, jag gick ut gymnasiet, klarar av vuxenupplagan av Trivial Pursuit och kan tugga tuggummi och gå samtidigt. Så jag vet inte.. Är jag överkvalificerad kanske...?

Bevisa att jag har fel! Och spara pengar på kuppen. Jag kan lätt ersätta 3 av era "reportrar" och jobba för bara 1 lön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar