Sidor

onsdag 27 april 2011

En politker tar sig ton

Roland Utbult tar sig ton i riksdagens talarstol. Nej, det är alltså inte Robert Gustavsson dansbands-Roland, utan en ledamot för Kristdemokraterna.

Det är under en debatt om socialtjänstfrågor, som det något udda tilltaget utspelar sig.
Roland vill berätta om en kvinna, Elsa, som suttit på olika institutioner i över 25 år.


Men Roland Utbult, är inte bara politiker, han är musiker också. Och det vill han tydligen marknadsföra.
Kanske försöker han få till betalda gig på kansliernas midsommarfester. Vad vet jag?

Men, som jag alltid har sagt, var sak har sin plats.
Och riksdagens talarstol är inte en scen på den lokala pubens karaokeafton.

Nog för att vi har Jimmie Åkessons kader av mediokra underhållare av pajastyp, men den här sortens "öppna scen för amatörer" gör sig inte i riksdagen.
Det blir pinsamt. Det blir ansträngt. Och Utbult tillför inget nytt, till det han tidigare sagt i sitt anförande. Han bara maler samma ord en gång till, men denna gång tonsatt. Med frikyrklig melodi. Ni vet typen, en blandning mellan svensk sommarpsalm och ett pekoral av Birger Sjöberg.

Det var inget debattinlägg till slut. Bara ett tappert försök att spela på känslor. Och där lyckades han. Jag ömsom skämdes, skrattade och blev till slut förbannad.

Är det så här politik bedrivs i Sverige idag? Vad blir nästa steg? Debatt om alkoholpolitik där man turas om med hemgjorda snapsvisor?


Att tilltaget kommer från en Kristdemokrat förvånar föga, de är desperata efter lite uppmärksamhet, men jag är tveksam om detta är rätt väg att gå.

Nej, Utbult, rösten var det inget fel på. Du kommer att kunna göra stor succé på ålderdomshem och kyrkmöten. Det menar jag ärligt och vänligt. Men "don't quit your day job" som jänkarna skulle sagt.

Det här är ytterligare ett utspel som spär på vårt redan etablerade politikerförakt.

Det var inte det jag menade när jag härförleden efter en tjatig debatt utbrast: Sjung ut, för helvete!!

Jag och min stora käft.
Hädanefter tänker jag tiga i församlingen.
I alla fall om det finns sångbenägna frikyrkopolitker i salongen....

2 kommentarer:

  1. "Don't quit your day job". Musiker var hans heltidsjobb innan han blev politiker, och det var inget problem för honom att leva på det.

    SvaraRadera
  2. Då kanske han skulle ha fortsatt med det i stället...

    SvaraRadera

Kommentar