Sidor

måndag 28 mars 2011

Inte alla nötter i palmen...

Jag har aldrig gillat dokusåpor. Jag förstår inte tjusningen. Titta på hur folk beter sig när de blir fulla (Kungarna av Tylösand, eller vilken annan dokusåpa som helst förresten)? Jag kan lika gärna gå till lokala puben. Titta på folk som knullar (Kungarna av Tylösand, eller Big Brother eller Paradise Hotel)? Vad fan?? Har ni inget internet?! Nätet är fullt av porr. Är det verkligen kvalitativt bättre att se gryniga bilder på folk under täcken, än att googla fram "Busty bombshells in Brunkeflo"? Vad jag har förstått är nätet dessutom fyllt av villiga amatörer som gladeligen visar upp alster från sitt vardagliga sexliv i parti och minut. Så nej, jag fattar inte poängen.


Till detta ska läggas att de som medverkar i de här programmen, ofta redan från början, har mentala problem, gör inte saken bättre. Galningar av alla de slag har jag gott om i min umgängeskrets, men de har i alla fall den goda smaken att inte ställa upp i TV. Med undantag från min vän som har egen loge i TV4-huset efter alla sina framträdanden i Jeopardy, och min nära vän och kollega som av misstag (?) hamnade mitt i inspelningen av Tutti Frutti.

Men trots att jag undviker att se på tv, så går det inte att undvika flödet från dokusåpavärlden. Den svämmar över och spiller sitt kletiga klaffs även i de tryckta medierna.

Vi kunde för några veckor sedan läsa om en deltagare i Big Brother, som drabbades av så svår psykos, efter bara ett par dagar i BB-huset, att han fick vårdas på sjukhus. Friskt? Nej, knappast. Och producenterna tvår sina händer. I alla fall utåt sett. I själva verket är det precis sådana här skandaler man vill ha. Inget lockar folk till tv-soffan så effektivt, som löftet om att få se människor bryta samman. Helst i direktsändning.

Nåväl...

Man kan tycka att rekryteringsprocessen till BB borde vara mer rigorös. Eller inte. Jag tror nämligen att man letar specifikt efter debila personligheter. Rigoröst. Så det är nog inte uttagningen det är fel på.

Felet ligger, när vi anser att det TV4's ansvar att inte "utnyttja" svaga individer. Sanning med modifikation. TV4 tvingar ingen att ställa upp i deras program. Ingen blir hänvisad av Arbetsförmedlingen med hot om indragen A-kassa, om de inte är beredda att sitta inlåsta i hundra dagar. Folk söker till BB frivilligt. Frivilligt!

Det är inte TV4's ansvar att skydda puckon mot sin egen dumhet. Bara att söka till BB, Paradise Hotel, och liknande produktioner, borde föranleda utredning om det inte borde tvångssteriliseras lite oftare i det här landet.

Det är ju trots allt inte BB's första säsong. Och varje år har det varit samma skriverier - folk mår dåligt, relationer som kollapsar, problem med sociala kontakter efter medverkan, svårigheter att bli tagen på allvar vid jobbsökande, bland annat.

Hur kan man ha missat det? Söker man till dessa program, torde man vara ganska väl medveten om tidigare års händelser. Eller...? Tydligen inte.

Nåväl.

Låt oss säga, för ett ögonblick att jag bara är elitistisk i mitt tänk. Att jag dömer ut de här människorna lite väl hårt. Så kan ju trots allt vara fallet. Okej, jag ger deltagarna skuggan av ett tvivel...

Det går sådär...

Idag läste jag nämligen den här artikeln.

Killen som jag nämnde, han som vårdades på sjukhus för sin psykos, har nu fått lämna sjukhuset. Han borde ha stannat kvar... Han vill nu nämligen TILLBAKA IN i BB-huset. Vis av skadan? Inte märkbart.

Det är tragiskt. Det är sorgligt. Och TV4's kommentar är....milt uttryckt: Cynisk.

Man kan tycka att även TV4 kan må lite klädsamt dåligt efter att en av deras deltagare mått så dåligt att han legat på intensivvårdsavdelning.... Men nej! TV4 kommenterar bara det hela med, "har man åkt ut, så har man. Sådana är spelets regler." Inte ett ord om huruvida det vore direkt oetiskt och moraliskt oförsvarbart att släppa tillbaka in en så skör individ i BB-huset. Nej, spelets regler, är det man hänvisar till.

Och så måste man ju ifrågasätta förståndet hos den här killen. Hur tänker du nu?? Vad säger din flickvän? Och inte minst din mamma, som mått så dåligt å dina vägnar, att hon säkert åldrats 20 år på kuppen? Det har du ingen tanke på? Eller vilken sorts psykos du drabbas av nästa gång?

Elitistisk? Ja, då får det nog vara så. I övrigt kan jag bara konstatera det uppenbara: svensk psykiatrisk vård är under all kritik...så länge man inte får tvångsomhänderta folk som uppenbarligen är en fara för sig själva.

Kanske man kan spärra in dem i ett förseglat hus...? Kanske räcker med hundra dagar eller nåt...? I värsta fall kan man ju ha videoövervakning...? Dygnet runt? Vi kan dela på arbetsbördan genom att lägga övervakningen på internet.... Ja, varför inte? Ingenting är omöjligt.

Det är ju trots allt inte 1984 längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar