Sidor

söndag 27 mars 2011

Mitt herrskap - starta motorerna!

Ända sedan jag åkte till Cypern för min utlandsvistelse i 4 år, har jag varit borta från teaterscenen.
Fram tills i år. Jag fick en nytändning i och med att jag fick en större roll i en amatörteateruppsättning i Åkersberga. Det blev en fantastisk come-back.

Suspekt när det begav sig - 1999
Suspekt när det begav sig - 1999
Åren innan jag reste, var jag väldigt aktiv i gruppen SuspektEnsemblen, som jag startade upp och drev tillsammans med goda vänner under åren 1996-2001. ett par uppsättningar om åren. Ett oändligt sketcher och sånger producerades av gruppen själv.
Men så blev det Cypern. Ingen grupp att spåna idéer med. Ingen att skriva för. Den kreativa motorn ställdes in i garaget och ställdes av i registret.
Men ibland var jag tvungen att köra den på tomgång, bara för att den inte skulle stå och bli sur, eller rosta igen. Jag kläckte små idéer, drog lösryckta repliker för mig själv, till något som skulle kunna bli en ny komedi. Men det blev aldrig så mycket mer.
Motorn gick, men nu saknades både väg och passagerare.
Vändningen kom redan förra hösten. Åkersbergarevyn hade fått tag i manuset till min fars "Släpp dåren" (1 2) , som jag och Mattias Österman skrev för Suspekt 1997. Istället för revy, skulle de nu spela en hel pjäs.
Att se sitt verk, uppförd av någon annan, gav en otrolig kick. Var det kanske värt att börja skriva igen? Kunde det vara så att det man skrev höll, även utanför kretsen av närmast sörjande?
De små tankarna som grott under åren på Cypern, bubblade upp till ytan.
Sedan rollen i "Tomten är far till alla barnen". Att få stå där på scen, att se hur föreställningen växte fram, känna hur inspiration och infall flödade fram igen... Det var som att ta ut veteranbilen på motorvägen. Dammet blåste av, ratten kändes bekväm, motorn gick igång direkt på de högsta växlarna...
Jag var tillbaka. Tillbaka i mitt rätta element. Det var ju det här jag skulle göra.
Så nu kör  jag motorn på tomgång nästan dagligen.
Men det är dags att ta ut den på allfarvägarna igen på allvar. Här ska skrivas!
Så - Magnus, Mattias, Tobbe... Och för all del några av er jag lärt känna i Åkersberga. Jag behöver bollplank! Mötande trafik, stoppljus, rondeller och liftare. Hör av er!
Och du Mattias... Om du sitter på en kopia av manuset till "Piller" kan du väl höra av dig? Du om någon är den ende som har koll på sådana där saker numer.
Nej, jag har inte tid att skriva mer här just nu. Jag ska köra en kreativ buss, och turen är lång och intensiv. Men ställ er längs med vägen så plockar jag upp er. 2011 bli året då jag skriver och står på scen igen!
Huka er, gubbar och kärringar, för nu byter jag blad!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar