Sidor

söndag 27 mars 2011

Pausunderhållning

Söndag.
Denna fantastiska dag, som instiftades för att verka som en buffertzon, mellan lördag och måndag.
Den har inget annat syfte. Det är en stötdämpare. En dag för stilla kontemplation och eftertanke. Låter väl sympatiskt?
Det hade det varit, om inte eftertanken, hade övergått i i självrannsakan.
Vad gjorde jag igår? Hade jag kul? Var jag ens där? Och i så fall, hur kom jag hem???
Man slår upp ögonen. Disorientering. Varför har jag bytt gardiner? Och varför sover jag på höger sida av sängen? Jag brukar ju alltid ligga på- Det är inte mina gardiner. Inte minsäng. Ena mysteriet löst. Jag kom helt enkelt aldrig hem. Men det hjälper ju inte. För nu ställs det ju en hel drös med andra frågor. Vems hem är det? Hur kom jag hit? Hade jag roligt?
I bästa fall visar det sig vara en god vän som visat barmhärtighet frampå småtimmarna, och som erbjudit en sängplats. Bekant miljö. man kanske till och med kan bussturerna i huvudet. Vännen kan också hjälpa till att täppa igen minnseluckorna från gårdagen. I bästa fall. I värsta fall - Flemmingsberg. Ja, ni fattar.
Just den här söndagen hade jag turen att vakna i min egen säng. Ensam. Men det kommer ändå krävas hela söndagen, att återställa vätskebalansen, bota rökhosta, och fundera över det där blåmärket på låret, som plötsligt dykt upp från ingenstans.
Därför kommer söndagar framöver att vara min "bloggfria dag". Jag har helt enkelt för mycket annat att tänka på, som gör författandet av inlägg svårare, än säg, en tisdag.
Ni får helt enkelt sysselsätta er själva på vilodagen. Ni kan gå ner till tvättstugan och se om det är någon där som kan identifiera den där fläcken på skjortan. Lösa Dagens Nyheters söndagskryss. Eller lösa Melodikrysset i efterhand.
Vid närmare eftertanke, gör inte det. Inte om ni är bakfulla, eller lider av anlag för åksjuka. I gårdagens Melodikryss fick man nämligen 'avnjuta' hela tre minuter av Ingvar Oldsbergs tolkning av "Bei mir bist du schoen", i den där vitsiga fritidspedagogsversionen "Bär ner mig till sjön".
Ingvar, om du läser detta: Hade jag bara orkat, hade jag både burit ner dig till nämnda sjö, släpat ut dig på lagom djupt vatten, och hållit ditt huvud under ytan tills den sista bubblan av syre försvunnit. Inget ont om dig i övrigt Ingvar, men låt bli att sjunga. Sjunga förresten? Oldsberg är en av de få, nu levande individer, som klarar av att hålla en ton i fyra tonarter samtidigt. Det är en bedrift. jag vet inte om det bara var jag, men på slutet lät det som att musikerna ökade tempot, för att komma igenom eländet snabbast möjligt. Det var ett bortkastat försök, Ingvar har nämligen inte heller någon som helst taktkänsla.
Nog om detta.
I morgon är det återigen måndag, och jag hoppas ha återhämtat mig, från vad det nu kan ha varit jag roade mig med igår.
Tills dess, ha en skön söndag kära lilla, men förhoppningsvis trogna, läsarkrets.
Och tips till er som löser Dagens Nyheters korsord: 'Kryptosomatiskt' är inte ett godkänt ord. Får ni det ordet i ert korsord, så är det de omkringliggande lösningarna som blivit fel... En av mina närmsta vänner hävdar att man enbart behöver kunna två ord, för att lösa vilket kryss som helst; 'Rauk' och 'gnu'. Men jag vet inte.... Han har ännu inte kunnat bevisa sin tes... Jag tro det är mer troligt att statsmannen man söker i högra hörnet är Disraeli, snarare än gotländsk stenformation. Men vad vet jag? Jag vet ju inte ens vad jag gjorde igår.
Jag hoppas jag hade roligt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar